46. Engadini suusamaraton, vabastiilis 42km.
Hommikune äratus 5.30, riidesse ja ca 300m kaugusele teise
ööbimiskohta sööma. Kaerahelbepuder nagu iga hommik (nii hommiku kui õhtusöögid
tegime ise suures osas kaasa võetud kraamist).
Tegelikult peaks mainima, et kui terve nädala olime bussijuhtidega kolmekesi
oma 8 inimese toas, siis maratonieelsel ööl lisandus 4 Shveitsi poissi ja täis
tulid ka kõik kõrvaltoad. Minu
elamiskoht oli hotelli Baer & Post turistimaja mis meiemõistes on üks paras
pioneerilaager. Ülejäänud bussiseltskond jagunes 3 erineva apartmenti vahet ja
nii pidi buss igal hommikul linnakeses tegema ringi et kõik peale korjata.
Suusad olid eelmine päev juba määritud, mina panin alla Swix LF8, mis oli ka
ametlik soovitus, kuigi ise kahtlesin kas ikka nii soojaks saab minna. Teel
stardi suunas käis poleemika kas jätta kohe buss StMoritzisse maha või ikka
üritada läbi murda. Läksime siiski riski peale välja ja peale pikka vaidlemist
ühe politseitüdrukuga (järjekordselt), lasti meid läbi. Järgmised
kontrollpunktid enam ei üritanudki peatada, ju siis oli neil selge, et kui see
esimene karm tibi meid filtrist läbi lasi, siis läheme ikka võiduka lõpuni J Saime bussile
parkimiskoha Malojas stardile väga lähedal teeääres ning ei pidanudki kohe õue
külmetama minema. Stardiaegade vahe oli ju pea tund, esimesed startisid 8.30 ja
viimased 9.30. Tegelikult oli seekord tehtud stardikorralduses kardinaalne
muudatus, tavalise stardiala asemel järvejääl oli seekord start kaldalt –
probleemiks osutus liiga õhuke jää ja liiga PAKS lumi! Lund oli tõesti palju ja
igalpool oli minimaalne paksus üle meetri. Seekordset stardiprotseduuri
nimetati „paddock“: võistlejad kogunesid vastavalt oma stardigruppidele ja eelnevalt
teatatud stardiajale aedikutesse ning siis lasti sealt stardialasse kus
rahulikult suusad alla pandi ja teele mindi, reaalne stardiaeg fikseeriti
kiibiga. Nii ei tekkinudki mingit rüselust ega troppi ei rajal ega ka esimesel
tõusul kus eelmine kord lausa 8min kohapeal seisin. Muidugi polnud kasu ka
plaanist mida olin need vahepealsed aastad haudunud – startida klassikarajast
paaristõugetega, eeldusel et jälg jäine ja libe nagu eelmine kord. Suht kohe
sai selgeks, et libisemine on viisakalt öeldes sant, oli ju väljas ikka ca -10,
mitte lubatud +10. Kell oli ka muidugi 9.05 kui startisin aga loota, et 3h
jooksul niipalju muutub oli juba tobe,
ei tea mida need Swixi mehed mõtlesid määrdesoovitust tehes. Esimese järve peal
ca 8km leidsin parima libisemise klassikaraja ja uisuraja vahel jäisemal
pinnal, kuid teisel järvel oli rada kagupoolsete mägede varjus ja päike enam
peale ei paistnud, nii kadus ka see vähene libisemine. Üritasin siiski
säilitada sama tempot kuid see kulutas jõudu, mis miljem kätte maksis. Kogu
mass liikus palju rahulikumalt kui eelmine kord ja ohtlikke momente ei
tekkinud, samuti oli hajutus suurem ning sai vabalt oma trajektoori valida. Nii
oli ka sel suurel tõusul ideaalne kord, kõik ilusti üksteise seljataga ja ei
mingit segadust ega ootamist. Metsavahel
on sealkandis mitu kohta kus rada hargneb 2-3 eri teed pidi, tavaliselt parempoolsem
on klassikajälgedega aga ülejäänud uisutamiseks. Nii oligi ühel hetkel silmeees
valik paremale tõusule klassikajäljes, keskel siledam maa mis hiljem tõusule
viis ning vasakul väike laskumine. Kahjuks ei suutnud ma adekvaatselt
reageerida ja enne kui aru sain, olin valinud hooga vasaku raja, see aga lõppes
kõige järsema tõusuga kus ainult 2 kõrvuti sai olla ja vaheldumisi kukuti. Nii
ma siis kaotasin seal oma 2min. Padjamäele jõudes otsustasin proovida vasakult
laskuda kuna eelluure käigus sai arutatud seda teemat ja tekkis arvamus, et
seal ehk kõige väiksem koormus. See plaan aga läks aiataha kuna viimaste puude
vahel keeras keegi külje maha ja pidin suunda muutma, nii laskusin ma keskelt
kohe klassikaradade kõrvalt. Kuna all on lauge kurv paremale aga enne seda
kasvab hoog suureks, siis klassikajälge minna ei julgenud ja ega poleks aega
olnud ka. Päike aga oli siin teinud oma töö ja laskumise lõpp oli jäiseks
muutunud, nii tekkis mul suuri raskusi püsti püsimisega kui laugesse kurvi
jõudsin üle 50km/h kiirusega. Siiski läks õnneks, nagu ka laskumise algul puude
vahel kus siiski olid tekkinud vallid ja keskel jää välja lihvitud. Padjamäe
laskumine on kohas nimega Pontresina, kus on ka poole maa finish, seega need
kes olid lühema distantsi valinud hoidsid paremale ja lõpetasid, ülejäänud
jätkasid teekonda. Siinkandis oli päike juba kõvasti tööd teinud ja osaliselt
oli rada pehme ning lumi muutunud märja
suhkrusarnaseks, libisemisele ei tulnud kasuks seegi. Lisaks oli siin rajaosal
rahva hulk suurem kui eelmine kord, ilmselt maksis väikeste vahedega
stardihajutus nüüd kätte, eelmise korra 20min gruppide vahed lasid lõpupoole
ikka päris lahedalt sõita. Vaadates oma träkki, siis siin hakkaski asi allamäge
minema tempo mõttes, mõned väiksed ummikud tõusudel ja kitsad rajalõigud. Edasi
kuni lõpuni kulges rada küll pidevalt mäest alla kuid segamini laugete
tõusudega ja nigela libisemise ning kustuva jõuga polnud enam midagi saavutada.
Nii tuligi 10 min halvem tulemus kui eelmine kord ja unistus saada aeg alla 3h
purunes kildudeks. Finishis seekord sai korraliku medali – kotka kujutisega!
Nimelt 2013-2017 on igal aastal medal erineva kohaliku looma kujutisega.
Sellist söömist nagu Tartu maratonil, seal polnud, ainult sponsorite telgid ja
võisid shokolaadile puljongit peale juua. Nälg oli suur ja bussi juures tuli
viimaseid meieomi veel kaua oodata, siis sai hangitud üks pabertaldrikutäis
pastat, täielik saast, nagu ka hind 8 kohalikku (ca 6€). Melu oli muidugi vägev
sellises rahvamassis ja üks lahe orkester esines ka seal. Kokku lõpetas pika maa 10508 suusatajat ja lühikese maa 1752. Eestimaad esindas 46 lõpetajat.
Ametlik videokokkuvõte kusjuures liidrite taustal alates 2.10 sõidab ilmselt meie buss :-)
Siin saab vaadata finishivideot kui sisestada minu number 41741
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar